Peeling ILM

Membranele retiniene sunt afecțiuni ale zonei de interfață dintre partea posterioară a vitrosului și zona centrală a retinei, macula; se caracterizează prin apariția unei „foițe” translucide în această zonă, foiță care tracționează și plisează macula, afectând astfel celulele retiniene și determinând simptomatologie specifică.

Simptome

• diminuarea vederii centrale, cu dificultăți la citit, scris, distingerea amănuntelor, etc
  • vederea deformată – liniile drepte apar strâmbe, ondulate sau întrerupte

În forma sa avansată, această membrană poate determina distrugerea completă a celulelor în zona centrală, ducând la ceea ce se numește „gaură maculară”, cu pierderea completă a vederii.

În cele mai multe cazuri, apariția membranei epimaculare este idiopatică, adică existența acesteia nu poate fi explicată în legătură cu nicio altă boală de care ar putea suferi pacientul. În acest caz, afecțiunea apare la pacienți sănătoși, fără a fi constată prezența unei alte boli oculare.

De cele mai multe ori, apariția bruscă a membranei epimaculare este cauzată de schimbările naturale care au loc în corpul vitros (parte a ochiului formată dintr-un gel transparent aflat în centrul ochiului). Aceste schimbări duc la pătrunderea în corpul vitros a unor celule de pe retină și de pe alte părți ale ochiului. Aceste celule se stabilesc în cele din urmă pe maculă, unde pot forma o membrană.

În alte cazuri însă, membrana epimaculară poate avea o cauză secundară, adică poate fi rezultatul unei probleme oculare anterioare. Dintre acestea enumerăm:

• Complicație a unei intervenții chirurgicale în caz de dezlipire de retină
  • Inflamație oculară
  • Anomalii ale vaselor sanguine retiniene
  • Traumatisme oculare
  • Tumori intraoculare
  • Afecțiuni retiniene degenerative
  • Dezlipire de retină

Factori de risc

Factorii de risc pot fi: vârsta înaintată, detașarea vitroasei, antecedente de membrană epimaculară la celălalt ochi. Segmentul populației cu cea mai mare incidență este reprezentat de persoanele de peste 60 de ani.

Membrana epimaculară se tratează chirurgical. Intervenția chirurgicală constă într-o vitrectomie, prin care se extrage corpul vitros. Odată efectuat acest pas, chirurgul este capabil să îndepărteze membrana folosind un forceps micro-chirurgical. În cazul în care pacientul prezintă gaura maculară din cauza tracțiunii membranei, tehnica chirurgicală folosită se numește peeling cu inverted flap.

Vezi preturi Operații