Hemoragie in vitros

Corpul vitros se situează în centrul globului ocular, între cristalin și retină, și apare sub formă de „gel”. Un vitros sănătos este complet transparent permițând luminii să ajungă la retină fără probleme, obținându-se astfel o vedere clară.

Cauzele hemoragiei in vitros

Există trei mari categorii de cauze ale hemoragiei in vitros:

• Dezvoltarea unor vase sanguine anormale

Unele afecțiuni oculare pot cauza dezvoltarea de vase sanguine anormale, care sângerează în corpul vitros. Acesta este cazul în stagiile avansate ale retinopatiei diabetice, ocluzia anumitor vene retiniene, sau a formării de neo-vase în unele cazuri de degenerescență maculară. În acest caz, vasele de sânge nou-formate și delicate, vor crea o hemoragie in vitros.

• Ruptura unor vase sanguine normale

Vasele de sânge retiniene care sunt deteriorate din cauza unui traumatism sau a unei leziuni, pot cauza o hemoragie intravitreană. Și alte probleme oculare pot deteriora vasele sanguine retiniene, cum ar fi o ruptură de retină. O altă cauză este ocluzia unei vene retiniene. În acest caz, venele care hrănesc retina sunt blocate, ceea ce duce la hemoragie în „gelul” vitros.

O cauză rară a hemoragiei intravitreene este sindromul Terson, care provoacă sângerări cunoscute sub denumirea de sângerări subarahnoidale. Hipertensiunea sau boala Eales sunt alte cauze cunoscute.

• Sângerarea dintr-o sursă adiacentă

Ocazional, sânge din altă sursă poate provoca hemoragie in vitros. Deși este foarte rar, o hemoragie în altă parte a ochiului, sau chiar o tumoră, poate cauza scurgerea sângelui în corpul vitros.

Simptomele hemoragiei in vitros

Simptomele hemoragiei in vitros sunt variate, dar de obicei, acestea includ puncte negre plutitoare în câmpul vizual și/sau pierderea vederii clare. Niciunul din aceste simptome nu este însoțit de durere.
În stadii incipiente sau ușoare, hemoragia poate fi descrisă prin prezența în câmpul vizual a unor mici puncte negre plutitoare, senzația de pânză de păianjen peste vedere, viziune încețoșată, umbre sau pete roșiatice care apar și dispar.
O hemoragie mai serioasă limitează acuitatea vizuală și câmpul vizual, ajungând să cauzeze scotoame (pierderea vederii într-o anumită zonă a ochiului). Pacienții afirmă adesea că vederea este mai dificilă dimineața, deoarece sângele s-a așezat pe spatele ochiului, acoperind macula.

Tratamentul pentru hemoragia in vitros

Tratamentul pentru hemoragia in vitros depinde de cauza și de severitatea sângerării.
Scopul principal al tratamentului este acela de a stopa hemoragia, și de a trata apoi cauza.

În cazul în care pacientul prezintă complicații, cum ar fi o dezlipire de retină, sau atunci când resorbția sângerării nu are loc, se va efectua o intervenție chirurgicală cunoscută sub denumirea de vitrectomie. Aceasta are rolul de a elimina hemoragia și de a trata orice altă afecțiune legată de retină sau vitros. Dacă hemoragia este severă, intervenția chirurgicală este recomandată imediat.