Pinguecula

Dacă observi o pată galbenă pe albul ochiului, cel mai probabil, te confrunți cu pinguecula. Afecțiunea oftalmologică nu este gravă, dar simptomele pot fi inconfortabile. Află cum se tratează pinguecula și, mai important, cum ai putea s-o previi.

Ce este pinguecula?

„Pinguecula” provine din latinescul „pinguis” care înseamnă „untură”. E vorba de fapt despre un cumul de grăsime și calciu care apare la nivelul conjunctivei și afectează fibrele de colagen din ochi. Astfel, pacienții care se confruntă cu pinguecula au una (sau mai multe) excrescențe de culoare gălbuie la nivelul ochilor.

Alte trăsături ale bolii:

• Pinguecula apare de obicei în unghiul intern al ochiului;
  • Poate afecta unul sau ambii ochi;
  • Poate apărea o singură pată sau mai multe;
  • Poate apărea la orice vârstă, dar e cu precădere întâlnită la bătrâni (asta pentru că, odată cu înaintarea în vârstă, fibrele de colagen se degradează);
  • Excrescența este benignă, deci nu produce cancer.

Pingueculă vs. pterigion

A nu se confunda pinguecula cu pterigionul. Deși ambele sunt afecțiuni oftalmologice ale conjunctivei, nivelul de gravitate diferă.

• Pinguecula apare ca o pată galbenă, pe când pterigionul are o formă triunghiulară, crescând dinspre nas, înspre pupilă.
  • Pinguecula își păstrează aspectul de-a lungul timpului, pe când pterigionul crește, acoperind corneea.
  • Pinguecula nu afectează calitatea vederii, pe când pterigionul poate duce la astigmatism și poate deforma puterea de refracție a ochiului.

*În cazuri foarte rare, pinguecula poate evolua într-un pterigion, de aceea consultul oftalmologic e obligatoriu pentru diagnostic și tratament.

Pinguecula: Cauze

Există mai multe cauze care pot provoca pinguecula, dar principala e lipsa de colagen de la nivelul ochilor. Aceasta poate fi justificată prin:

• Îmbătrânire – pinguecula e mai des întâlnită în cazul persoanelor de peste 60 ani;
  • Expunere într-un mediu cu vânt, praf, impurități sau noxe;
  • Expunerea pe o durată mult prea îndelungată la raze UV;

Totodată, pinguecula poate apărea ca urmare a:

• Unor dereglări hormonale;
  • Unui procent ridicat de grăsime din corp;
  • Anumitor tratamente;
  • Ochiului uscat.

Pinguecula: Simptome

Cele mai frecvente semne întâlnite la pacienții care se confruntă cu pinguecula sunt:

• Pată galbenă pe ochi – una sau mai multe;
  • Inflamație;
  • Iritație;
  • Mâncărimi;
  • Înroșirea globului ocular, în special lângă iris, pupila și cornee;
  • Senzație de corp străin;
  • Ochi uscat.

Pinguecula: Tratament

În cadrul consultației, medicul face mai multe investigații oftalmologice pentru a stabili cauzele și tratamentul aferent. Diagnosticul pentru pingueculă poate fi stabilit prin intermediul unei examinări fizice cu ajutorul lămpii cu fantă, cunoscut și sub numele de biomicroscop.

De regulă, această afecțiune nu necesită tratament decât în cazurile în care produce disconfort sever. În astfel de situații, medicul poate prescrie:

• coliruri sau unguente pentru ochi care să amelioreze iritația și roșeața;
  • lacrimi artificiale sau unguente care să crească lubrifierea ochiului în caz de uscăciune sau iritare;
  • picături pe bază de corticosteroizi – în situațiile mai grave, la fel, pentru a controla inflamația.

Pinguecula: Operație

Operația oftalmologică poate fi o variantă când, chiar și după administrarea de tratamente locale, pinguecula crește în dimensiune, devine proeminentă și dureroasă, ori provoacă disconfort la purtarea lentilelor de contact. Operația e extrem de simplă, se realizează în regim ambulatoriu, iar recuperarea e rapidă.

Unii pacienți optează pentru o intervenție chirurgicală și din motive estetice. Cu toate acestea, rețeaua de oftalmologie Dr. Holhoș nu recomandă operația de pingueculă atât timp cât nu este afectată calitatea vederii sau a vieții.

Cum să previi pinguecula?

O prevenție eficientă împotriva pingueculei constă în protejarea ochilor împotriva razelor ultraviolete. Aceasta poate fi realizată prin utilizarea ochelarilor de soare de calitate, cu protecție împotriva UVA și UVB, precum și ochelari de protecție în medii cu praf sau vânt.

În plus, consultația oftalmologică anuală poate contribui la prevenirea, detectarea și tratarea precoce a pingueculei. Clinicile Dr. Holhoș te așteaptă în Cluj-Napoca, Alba Iulia, Turda, Mediaș și Sibiu, cu cei mai buni specialiști și cu tehnologie oftalmologică de ultimă oră. Toate acestea, pentru ca tu să ai parte de cea mai bună îngrijire, în maximum de confort.

Text revizuit medical de Dr. Teodor Holhos, Medic chirurg oftalmolog
Scris de Echipa Dr Holhos
Afecțiuni

Migrena oftalmică e cel mai des întâlnită la vârsta de 40 de ani. Se manifestă prin tulburări de vedere și chiar orbire temporară.

Keratita, cunoscută și sub numele de „ulcer cornean”, reprezintă o inflamație la nivelul corneei. Depistată la timp, afecțiunea oftalmologică e ușor de tratat și se vindecă rapid.

Diplopia e boala oftalmologică în care vezi două imagini ale aceluiași lucru. Afecțiunea poate afecta pe oricine, dar e mai des întâlnită după 60 de ani.

Xantelasma provine din familia xantoamelor și reprezintă depuneri de grăsime în celulele din pielea de la nivelul ochilor. E vizibilă prin umflături galbene, inofensive.

Daltoniștii percep culorile într-un mod diferit față de majoritatea oamenilor. De cele mai multe ori, această afecțiune oftalmologică face dificilă distingerea între anumite culori.

Epifora este o afecțiune oftalmologică ce se manifestă prin lăcrimarea excesivă a ochilor. De cele mai multe ori, nu este gravă și dispare de la sine. Totuși, dacă te confrunți cu asta și problema persistă, îți recomandăm să te programezi la un consult oftalmologic. Tratamentul poate fi diferit, în funcție de cauza epiforei.

Entropionul este afecțiunea oftalmologică prin care pleoapa ochiului se rotește în interior. E diferită de ectropion, unde pleoapa se întoarce în exterior. Cel mai des apare la persoanele în vârstă și, de obicei, afectează doar pleoapa inferioară.

E posibil ca și tu să te confrunți cu toxoplasmoză oculară, fără să știi. Această afecțiune a retinei e extrem de întâlnită în secolul nostru și se manifestă prin disconfort la nivelul ochilor și vedere în ceață.

Ectropionul este afecțiunea oftalmologică în care pleoapa și genele se îndepărtează de cornee, și se reorientează spre exterior.

Una dintre cele mai frecvente tipuri de cefalee e cea de origine oculară. Aceasta apare ca urmare a unei afecțiuni oftalmologice.

Blefarita e afecțiunea oftalmologică ce se manifestă prin inflamarea pleoapelor. La baza acestora, pacientul observă mici cruste, formate din particule de ulei solidificate sau din bacterii care se strâng în pliul din colțul ochiului.

Uveita este afecțiunea oftalmologică de la nivelul tractului uveal, care se manifestă prin modificări de vedere și dureri oculare.

Printre cele mai frecvente afecțiuni oftalmologice, se numără și orjeletul. Acesta e cunoscut în termeni populari mai degrabă sub numele de „ulcior” și reprezintă o infecție la nivelul pleoapelor.

Pleoapa căzută e cunoscută în termeni medicali sub numele de „ptoză palpebrală”. Aceasta se manifestă prin îngustarea fantei vizuale a unuia sau ambilor ochi, creând un disconfort estetic și funcțional.

Vezi toate