Membrana epiretiniană

Membrana epiretiniană este o afecțiune a zonei de interfață dintre partea posterioară a vitrosului și zona centrală a retinei, macula.

Factori de risc

Apariția membranei epimaculare este idiopatică, adică existența acesteia nu poate fi explicată în legătură cu nicio altă boală de care ar putea suferi pacientul. În acest caz, afecțiunea apare la pacienți sănătoși, fără a fi constatată prezența unei alte boli oculare.

De cele mai multe ori, apariția bruscă a membranei epimaculare este cauzată de schimbările naturale care au loc în corpul vitros (parte a ochiului formată dintr-un gel transparent aflat în centrul ochiului). Aceste schimbări duc la pătrunderea în corpul vitros a unor celule de pe retină și de pe alte părți ale ochiului. Aceste celule se stabilesc în cele din urmă pe maculă, unde pot forma o membrană.

În alte cazuri însă, membrana epimaculară poate avea o cauză secundară, adică poate fi rezultatul unei probleme oculare anterioare. Dintre acestea enumerăm:

• Complicație a unei intervenții chirurgicale în caz de dezlipire de retină
  • Inflamație oculară
  • Anomalii ale vaselor sanguine retiniene
  • Traumatisme oculare
  • Tumori intraoculare
  • Afecțiuni retiniene degenerative
  • Dezlipire de retină

Simptome

• Diminuarea vederii centrale, cu dificultăți la citit, scris, distingerea amănuntelor
  • Vederea deformată – liniile drepte apar strâmbe, ondulate sau întrerupte
  • În forma sa avansată, această membrană poate determina distrugerea completă a celulelor în zona centrală, ducând la ceea ce se numește „gaura maculară”, cu pierderea completă a vederii

Tratament

Membrana epiretiniană se tratează chirurgical. Intervenția operatorie este recomandată în următoarele cazuri:

• Atunci când disconfortul vizual crește, prin operație stopându-se evoluția acestuia
  • În caz de durere retiniană

Intervenția chirurgicală constă într-o vitrectomie, prin care se extrage corpul vitros. Odată efectuat acest pas, chirurgul poate să îndepărteze membrana folosind un forceps micro-chirurgical.