Cataractă secundară

Cataracta este o afecțiune a ochilor destul de frecventă, care determină o scădere progresiva a vederii cauzată de pierderea transparenței cristalinului.

Ce simptome ai in caz de cataracta secundară?

Cele mai frecvente simptome ale unei cataracte secundare sunt o reducere a acuității vizuale la luni sau ani după operația de cataractă, care îngreunează atât vederea la distanță, cât și cea de aproape, și devine deranjantă strălucirea soarelui, lumina farurilor auto pe timp de noapte și se reduce percepția culorilor.

După intervenția chirurgicală inițială pentru cataractă, medicul oftalmolog vă va programa la un control regulat până la șase luni după operație, pentru a monitoriza dezvoltarea potențială a cataractei secundare. Dacă ați suferit o intervenție chirurgicală pentru cataractă și începeți să experimentați oricare dintre simptomele menționate mai sus, este important să anunțați medicul oftalmolog.

Care sunt factorii de risc pentru a dezvolta o cataracta secundară?

Este aproape imposibil să anticipăm cine va dezvolta cataracta secundară, dar un factor de risc este sigur – pentru ca o persoană să dezvolte o cataractă secundară, trebuie să fi avut o cataractă primară. Persoanele care au sub 60 de ani și au suferit anterior o intervenție chirurgicală pentru cataractă, glaucom sau retină au un risc mai mare de a dezvolta cataractă secundară. În mod ironic, cataracta primară este mai frecventă la persoanele cu vârsta peste 60 de ani, dar cataracta secundară apare mai des la pacienții cu vârsta sub 60 de ani.

Alti factorii care cresc riscul de cataractă includ:

• Vârsta
  • Diabet
  • Expunere excesivă la lumina soarelui
  • Fumat
  • Obezitatea
  • Tensiune arterială crescută
  • Leziuni oculare anterioare sau inflamație
  • Operație anterioară a ochilor

Cum poate fi prevenită cataracta secundară?

Progresele tehnologiilor chirurgicale, îndepărtarea temeinică a celulelor capsulei epiteliale în timpul intervenției chirurgicale de cataractă și o varietate de cristaline, avansate tehnologic, ajută la prevenirea sau întârzierea unor astfel de cataracte secundare. Cu toate acestea, nu există nicio modalitate de a preveni total apariția cataractei secundare.

Ce metode de tratament există pentru cataracta secundară?

Spre deosebire de operația de cataractă, care presupune eliminarea cristalinului natural și înlocuirea lui cu unul artificial, la cataracta secundară se utilizează tratamentul cu laser YAG. În mod excepțional (fibrozare masivă a capsulei restante) se poate interveni chirurgical, cu restabilirea spectaculoasă a vederii.

Laserul YAG este o procedură simplă, fără durere și de scurtă durată care se efectuează în cabinetul medicului oftalmolog cu scopul de a îndepărta cataracta secundară. Laserul YAG este o procedură unică. Cu ajutorul acesteia, pacientului îi este redată vederea clară. În medie, durează până în 5 minute. Pregătirea pacientului se va face prin instilarea de picături care ajută pupila să se dilate.

Pentru tratarea cataractei secundare este utilizat aparatul Zeiss Visulas III. Acesta este cel mai performant aparat care permite tratarea cataractei secundare, glaucomului cu unghi închis sau tratamentul retinopatiei diabetice.

Referinte:

Text revizuit medical de Dr. Teodor Holhos, Medic chirurg oftalmolog
Scris de Echipa Dr Holhos
Afecțiuni

Migrena oftalmică e cel mai des întâlnită la vârsta de 40 de ani. Se manifestă prin tulburări de vedere și chiar orbire temporară.

Keratita, cunoscută și sub numele de „ulcer cornean”, reprezintă o inflamație la nivelul corneei. Depistată la timp, afecțiunea oftalmologică e ușor de tratat și se vindecă rapid.

Diplopia e boala oftalmologică în care vezi două imagini ale aceluiași lucru. Afecțiunea poate afecta pe oricine, dar e mai des întâlnită după 60 de ani.

Xantelasma provine din familia xantoamelor și reprezintă depuneri de grăsime în celulele din pielea de la nivelul ochilor. E vizibilă prin umflături galbene, inofensive.

Daltoniștii percep culorile într-un mod diferit față de majoritatea oamenilor. De cele mai multe ori, această afecțiune oftalmologică face dificilă distingerea între anumite culori.

Epifora este o afecțiune oftalmologică ce se manifestă prin lăcrimarea excesivă a ochilor. De cele mai multe ori, nu este gravă și dispare de la sine. Totuși, dacă te confrunți cu asta și problema persistă, îți recomandăm să te programezi la un consult oftalmologic. Tratamentul poate fi diferit, în funcție de cauza epiforei.

Dacă observi o pată galbenă pe albul ochiului, cel mai probabil, te confrunți cu pinguecula. Afecțiunea oftalmologică nu este gravă, dar simptomele pot fi inconfortabile. Află cum se tratează pinguecula și, mai important, cum ai putea s-o previi.

Entropionul este afecțiunea oftalmologică prin care pleoapa ochiului se rotește în interior. E diferită de ectropion, unde pleoapa se întoarce în exterior. Cel mai des apare la persoanele în vârstă și, de obicei, afectează doar pleoapa inferioară.

E posibil ca și tu să te confrunți cu toxoplasmoză oculară, fără să știi. Această afecțiune a retinei e extrem de întâlnită în secolul nostru și se manifestă prin disconfort la nivelul ochilor și vedere în ceață.

Ectropionul este afecțiunea oftalmologică în care pleoapa și genele se îndepărtează de cornee, și se reorientează spre exterior.

Una dintre cele mai frecvente tipuri de cefalee e cea de origine oculară. Aceasta apare ca urmare a unei afecțiuni oftalmologice.

Blefarita e afecțiunea oftalmologică ce se manifestă prin inflamarea pleoapelor. La baza acestora, pacientul observă mici cruste, formate din particule de ulei solidificate sau din bacterii care se strâng în pliul din colțul ochiului.

Uveita este afecțiunea oftalmologică de la nivelul tractului uveal, care se manifestă prin modificări de vedere și dureri oculare.

Printre cele mai frecvente afecțiuni oftalmologice, se numără și orjeletul. Acesta e cunoscut în termeni populari mai degrabă sub numele de „ulcior” și reprezintă o infecție la nivelul pleoapelor.

Pleoapa căzută e cunoscută în termeni medicali sub numele de „ptoză palpebrală”. Aceasta se manifestă prin îngustarea fantei vizuale a unuia sau ambilor ochi, creând un disconfort estetic și funcțional.

Vezi toate